Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain, 2020, Outdoor, Exterieur: designo daimantweiß bright, Line Avantgarde, Night Paket// Mercedes-Benz E-Class All-Terrain, 2020, Outdoor, exterior: designo diamond white bright, Line Avantgarde, night package

Met meer dan 14 miljoen exemplaren heeft Mercedes sinds 1946 afgeleverd van de E-Klasse, waarmee het de bestverkochte modelserie in de geschiedenis van Mercedes-Benz is. De “E” wordt door velen gezien als het ‘hart van het merk’.

De tiende generatie E-Klasse zette in 2016 met een strak en toch emotioneel design en een exclusief, hoogwaardig interieur trends op designgebied. Kenmerkend was ook de rijkdom aan innovaties, zoals bij de assistentiesystemen. Deze emotionele en tegelijkertijd intelligente combinatie is uiterst succesvol: tot nu toe hebben meer dan 1,2 miljoen klanten over de hele wereld een E-Klasse Limousine of E-Klasse Estate van de huidige generatie gekocht.

Dynamischer design
De verbeterde dynamiek en de upgrade van de E-Klasse weerspiegelen zich in het modelaanbod: het basismodel is nu standaard voorzien van het sportieve AVANTGARDE exterieur. De E-Klasse heeft daardoor voor het eerst standaard een ster in de grille. Het nieuwe front met een verhoogd chroomgehalte speelt een belangrijke rol in het vernieuwde uiterlijk: de grille van de uitrustingslijn AVANTGARDE is nieuw vormgegeven met twee chromen lamellen en verticale hoogglanzend zwarte spijlen. Chromen en hoogglanzend zwarte sierelementen in de voorbumper onderstrepen het sportieve en elegante uiterlijk. De eveneens leverbare uitrustingslijn EXCLUSIVE doet zijn naam eer aan: de speciale grille, de ster op de motorkap en de grote chromen sierelementen in de voorbumper benadrukken deze positionering.

De AMG Line met nieuwe bumper in de stijl van de AMG Performance-modellen ziet er nog sportiever uit. Daarnaast zijn de AVANTGARDE, AMG Line en All-Terrain voorzien van een motorkap met powerdomes. De E-Klasse is standaard uitgerust met volledige led-koplampen. MULTIBEAM LED-koplampen inclusief ULTRA RANGE-grootlicht zijn als optie leverbaar.

De designers hebben ook de achterzijde van de Limousine geüpdatet met een nieuwe achterbumper, tweedelige achterlichten en een nieuw kofferdeksel. Het binnenwerk van de achterlichten is bij alle modellen herzien.

De All-Terrain lijkt optisch meer op de SUV-modellen. Daarnaast zijn kenmerkende All-Terrain onderdelen zoals de grille of de optische bodembeschermingsplaat nu uitgevoerd in hoogglanzend chroom in plaats van het tot nu toe gebruikte silver shadow.

De drie nieuwe lakkleuren dragen de namen hightechzilver, grafietgrijs metallic en mojavezilver. Ook het velgaanbod is uitgebreid met onder andere aerovelgen die bijdragen aan brandstofbesparing en dus aan de duurzaamheid.

Nieuwe kleuren en materialen zorgen voor een upgrade van het interieur. Zo zijn er de nieuwe kleurencombinaties magmagrijs/nevagrijs (AVANTGARDE), zwart/notenbruin (EXCLUSIVE) en magmagrijs/macchiatobeige (EXCLUSIVE) alsmede sierdelen van zilverkleurig openporig essenhout, wortelnotenhout, geborsteld aluminium en carbongeslepen aluminium.

De stoelen combineren het voor Mercedes-Benz kenmerkende langeafstandscomfort met een avantgardistisch design. De adaptief verstelbare bestuurdersstoel is bijzonder comfortabel: wanneer de gewenste voertuighoogte op het mediadisplay of via Mercedes me wordt ingevoerd, beweegt de stoel zich automatisch naar een passende positie, die alleen nog maar door de bestuurder hoeft te worden verfijnd.

De vormgeving van de voorstoelen accentueert de sportieve uitstraling van het interieur. Ze bieden een uitstekende zijdelingse ondersteuning zonder afbreuk te doen aan het comfort. De stoelvorm sluit aan op de geprononceerde zijwangen en afhankelijk van de uitrusting is het middengedeelte voorzien van sportieve horizontale siernaden of moderne verticale siernaden. De kleuren van de middensecties van de rugleuning en de zitting zijn afgestemd op het totale kleurstelling van de stoelen. Talrijke materiaalcombinaties, variërend van stof tot lederlook ARTICO, van reliëfleder tot nappaleder met ruitpatroon, zijn mogelijk.

Mercedes E-Klasse is hyper modern ruimteschip 23Nieuwe generatie rijassistentiesystemen
De nieuwe E-Klasse beschikt over de nieuwste generatie Mercedes-Benz rijassistentiesystemen die de bestuurder coöperatief ondersteunen. Dit resulteert in een bijzonder hoog niveau van actieve veiligheid: de Limousine en Estate kunnen reageren als de bestuurder dat niet doet. De hands-off herkenning werkt nu op een capacitieve basis. Dit verhoogt het bedieningscomfort bij gedeeltelijk autonoom rijden, want om de assistentiesystemen te laten weten dat de bestuurder nog steeds controle heeft over de E-Klasse, is het voldoende dat de bestuurder het stuurwiel vasthoudt. Voorheen was een stuurmoment – dat wil zeggen een lichte stuurbeweging – nodig als feedback. Bij het nieuwe stuurwiel (zie het volgende hoofdstuk voor details) bevat de stuurkrans een sensormat. De sensoren registreren of de bestuurder het stuurwiel vasthoudt. Als ze detecteren dat de bestuurder gedurende een bepaalde tijd zijn handen niet op het stuurwiel heeft, wordt een waarschuwingsfase gestart, waarbij uiteindelijk de noodstopassistent wordt geactiveerd als de bestuurder niet reageert.

De E-Klasse wordt standaard geleverd met de actieve remassistent die ervoor zorgt dat in veel situaties autonoom kan worden geremd om een aanrijding te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken. Het systeem is ook in staat om te remmen voor stilstaande voertuigen en overstekende voetgangers bij gangbare stadssnelheden en kan zelfs aanrijdingen voorkomen, afhankelijk van de situatie. Als onderdeel van het rijassistentiepakket is dit nu ook mogelijk bij het afslaan over een tegemoetkomende rijbaan.

Enkele Intelligent Drive-functies kunnen optioneel worden toegevoegd aan het rijassistentiepakket. Zo is er de actieve snelheidslimietassistent die gebruikmaakt van kaartgegevens en informatie van de verkeersbordenassistent om te reageren op wijzigingen in de snelheidslimiet. Een routegebaseerde snelheidsaanpassing voor bochten, rotondes, tolstations, T-kruisingen en voor het afslaan op snelwegen/doorgaande wegen behoort ook tot het functiepakket. Wanneer de bestuurder de actieve afstandsassistent DISTRONIC met routegebaseerde snelheidsaanpassing inschakelt, kan de E-Klasse nu zelfs reageren op gegevens van LiveTraffic Information. Idealiter gebeurt dit nog voordat de bestuurder of de radar- en camerasensoren verkeershinder kunnen detecteren. Wanneer een file wordt gedetecteerd, wordt de snelheid uit voorzorg gereduceerd tot circa 100 km/h, tenzij de bestuurder bewust anders beslist.

Bij het rijden in een file op de snelweg is de actieve file-assistent in de meeste gevallen in staat om bij snelheden tot circa 60 km/h het volgen van de rijstrook en het bewaren van een veilige afstand tot de voorligger uit te voeren. De auto kan tot een minuut na het tot stilstand komen automatisch herstarten. Op wegen met meerdere rijstroken kan de actieve stuurassistent de bestuurder ondersteunen met de noodrijbaanfunctie, die ervoor zorgt dat de auto buiten het midden van de rijstrook blijft. Op snelwegen wijst de auto bij snelheden onder 60 km/h zijn bestuurder op gedetecteerde rijstrookmarkeringen en past het zwermintelligentie toe om zich te laten oriënteren door voertuigen in de directe omgeving van de auto. Als er niets wordt gedetecteerd, baseert de E-Klasse zich op de voorligger, net als voorheen.

De actieve dodehoekassistent met uitstapwaarschuwing biedt betere bescherming bij het uitstappen. Het systeem is in staat om op zowel voertuigen in de dode hoek als in het kritische gebied te reageren met een actieve remingreep. Wanneer de auto tot stilstand komt, kan het systeem de passagiers nu ook zichtbaar via de buitenspiegel voor het uitstappen waarschuwen als er een voertuig, zelfs een fiets, in het kritieke gebied voorbijrijdt. Als de bestuurder op dat moment de portiergreep beetpakt, klinkt er een extra geluidssignaal en begint de sfeerverlichting in het portier rood te knipperen. Het systeem detecteert passerende weggebruikers die zich met een snelheid van meer dan 7 km/h verplaatsen. De functie is ook beschikbaar wanneer de auto stilstaat en tot 3 minuten nadat het contact is uitgeschakeld.

De actieve parkeerassistent met PARKTRONIC en 360°-camera maakt automatisch in- en uitparkeren mogelijk. Het systeem vergemakkelijkt het zoeken naar en selecteren van een parkeerplaats en het langs- en dwarsparkeren (als de auto automatisch werd geparkeerd), ook in parkeergarages. Voor het eerst is de nieuwe E-Klasse in staat om parkeerplaatsen te herkennen en te gebruiken die bijvoorbeeld op grotere terreinen zijn gemarkeerd. De 360°-camera zorgt voor een nog realistischer beeld op het mediadisplay, met een uitgebreid zijaanzicht. Bij het verlaten van een parkeerplaats kan het systeem waarschuwen voor kruisend verkeer achter de auto en kan het in geval van twijfel een remingreep uitvoeren.

Mercedes E-Klasse is hyper modern ruimteschip 24Nog meer comfort in het interieur
De vernieuwde E-Klasse is voorzien van een geheel nieuw stuurwiel. Het is leverbaar in drie uitvoeringen: een volledig lederen stuurwiel, een hout-ledercombinatie of een een supersport-versie. De bedieningspanelen zijn uitgevoerd in hoogglanzend zwart, de sierdelen en randen in silver shadow. Het combi-instrument en het mediadisplay worden bediend met behulp van veegbewegingen over de touch control-buttons. Het bedieningsprincipe van de touch control-buttons verandert van optisch naar capacitief. Een mechanisch systeem was niet meer nodig en de touchvlakken zijn nu minder gevoelig voor vingerafdrukken. Er wordt nu door middel van capacitieve herkenning (zie de info over de assistentiesystemen) gekeken of de bestuurder zijn handen op het stuurwiel heeft.

De vernieuwde E-Klasse is voorzien van de nieuwste generatie van het multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Het omvat standaard twee grote 10,25 inch/26 cm displays die voor een widescreenlook naast elkaar zijn geplaatst. Twee 12,3 inch/31,2 cm displays zijn optioneel leverbaar. De informatie in het combi-instrument en op het mediadisplay is goed afleesbaar op de grote schermen met hoge resolutie. Een emotionele weergave met hoogwaardige graphics levert een belangrijke bijdrage aan een intuïtieve bedieningsstructuur.