• Podiumplaats en eerste waardevolle WK punten voor Tom Coronel
  • Mooi teamsucces voor ROAL Motorsport met 2e en 3e plaats

2TrvN5snncoronel_20_1bc88

Het derde raceweekend van het FIA WTCC 2015 werd verreden op de 4,381 km lange Hungaroring. Ondanks een ultieme inspanning kreeg het team van ROAL Motorsport de in Marokko beschadigde Chevrolet Cruze van Tom Coronel niet tijdig klaar voor de eerder deze week verreden test ter voorbereiding op de komende FIA WTCC race op de vermaarde Nurburgring. Gelukkig lukte het wel om de DHL gele Cruze op tijd te herstellen voor de deels door regen geteisterde kwalificaties voor de Hongaarse races. Tom startte de openingsrace vanaf een achtste positie en finishte als tiende. Race twee bood veel meer mogelijkheden. Vanaf zijn derde startplek kende Tom een feilloze start en pakte de tweede positie achter de thuis rijdende en latere winnaar Norbert Michelisz. De Nederlander verdedigde zijn tweede plaats met verve en bleef zo ROAL teamgenoot Tom Chilton in de Cruze met geüpdatete motor voor. De eerste podiumplaats van het seizoen voor FIA WTCC veteraan Tom Coronel betekende ook een fantastische waardering voor het vele sleutelwerk van de ROAL Motorsport technici in de afgelopen weken.

3TrvN5snncoronel_24_7c5ed

Tom Coronel kon na afloop zijn geluk niet op: “Het was nog best spannend. De auto was vrijdagavond rond half 7 voor een shake down achter de safety car. Gelukkig voelde alles goed aan en ging ik vol vertrouwen naar de eerste trainingen op zaterdag. Die vonden plaats op een zeiknatte baan, maar ook dat verliep goed en ik was de snelste Chevy. Met nog de nodige nieuwe banden over begonnen we aan de droge vervolgkwalificaties. In de eerste sessie leverde dat een elfde tijd op en later werd ik achtste. Er had iets meer ingezeten, omdat ik nog een foutje maakt. Nu weet iedereen dat ik mij altijd op de tweede race focus, omdat je dan in de omgekeerde startvolgorde verder naar voren kan komen. Normaal in de Top 5 klasseren tijdens de kwalificaties is voor ons bijna niet mogelijk. Race 1 begon met een supergoede start. Ik lag zelfs kort zesde, maar kwam toen in de bocht Tiago Monteiro, een Citroen, Michelisz en mijn teamgenoot tegen. Later nog een tikje van Huff en daarmee lag ik tiende. Daarmee was het eerste WK punt voor dit seizoen wel binnen. De start van race twee was misschien nog wel beter dan de eerste. Van de Honda’s is bekend dat zij goed wegkomen, maar ik kon gelijk aansluiten en als tweede net voor mijn teamgenoot Chilton bij leider Michelisz aansluiten. Die pakte wat afstand en na het hectische begin kreeg ik ook wat ruimte op mijn teamgenoot. Daarmee werd het eigenlijk ook een wat saaie race met weinig gevechten. Uiteindelijk maakt mij dat niet uit, want het resultaat telt. Een mooie beker en de nodige WK punten gaan dit weekend mee naar huis. Net als Valente en Chilton nu al hadden, krijg ik naar verwachting voor de komende race een motor met de 2015 specs. Dat is mooi, want die race is op de Nurburgring. De Race der Races, waar wij van de week al even voor mochten testen. Ik was daar om bekende redenen niet bij. Toch heb ik er wel vertrouwen in. Ik heb daar de nodige ronden gereden en als de auto zo aanvoelt als in de dit weekend moet het mogelijk zijn om er nog een succes te boeken.”

1MV3_0398_8002f

Uitslag race 1: 1.Jose Maria Lopez 13 ronden 24:11.868; 2 Yvan Muller op 3.958 (beiden Citroen Racing C-Elysee); 3. Hugo Valente op 10.290 (Chevrolet RML Cruze) ; 4. Ma Qing Hua op 11.059 (Citroen Racing C-Elyxee); 5. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC) op 11.523; 6. Sebastien Loeb op 14.102 (Citroen Racing C-Elysee) en 10. Tom Coronel op 18.104 (ROAL Motorsport Chevrolet Cruze).

Uitslag race 2: 1.Norbert Michelisz 14 ronden 26:00.367 (Honda Civic WTCC); 2.Tom Coronel op 7.103 (ROAL Motorsport Chevrolet Cruze); 3. Tom Chilton op 9.315 (ROAL Motorsport Chevrolet Cruze); 4. Tiago Monteiro op 10.176 (Honda Civic WTCC); 5. Sebastien Loeb op 11.235 en 6. Jose Maria Lopez op 12.040 (beiden Citroen Racing C-Elysee).

FIA WTCC kalender 2015:
Germany (Nürburgring Nordschleife), 15-16 mei
Russia (Moscow Raceway), 5-7 juni
Slovakia (Slovakia Ring), 19-21 juni*
France (Paul Ricard), 26-28 juni
Portugal (Vila Real), 10-12 juli
Japan (Motegi), 11-13 september
China (Shanghai), 25-27 september
Thailand (Buriram), 30 oktober-1 november
Qatar (Losail), 20-22 november*