Vandaag 110 jaar geleden won het merk de eerste Grand Prix in de geschiedenis. De overwinning in de Grote Prijs van Frankrijk op 27 juni 1906 was voor Renault het begin van een indrukwekkend succesverhaal in de topdivisie van de autosport. De ervaren rijder Ferenc Szisz behaalde zijn spectaculaire zege aan het stuur van de 66 kW/90 pk sterke tweezitter Type AK met een cilinderinhoud van 13 liter en een topsnelheid van 154 km/u. Plaats van het gebeuren was een 103,18 kilometer lang driehoekig circuit in de omgeving van Le Mans.

De Grote Prijs van Frankrijk 1906 geldt als de voorloper van de huidige Formule 1-wedstrijden. De competitie met die naam bestond toen namelijk nog niet. De Formule 1 kreeg pas in 1950 een vast voorgeschreven cilinderinhoud. In 1906 waren de constructeurs voor de motor echter nog aan geen enkel reglement gebonden. Ondanks de gigantische cilinderinhoud van 12.986 kubieke centimeter was de viercilindermotor van de succesvolle racewagen van Renault “slechts” middelmaat. De meest kolossale machines in het deelnemersveld verschenen met 18,3 liter aan de start.

Renault_80001_be_fr

TECHNISCH ZIJN TIJD VOORUIT
Maar de Renault blonk uit door innovaties die hun tijd vooruit waren. Zo maakte het Franse team voor het eerst bij racewagens gebruik van hydraulische schokdempers. Ultramodern was ook de krachtoverbrenging op de achteras met drietrapsversnellingsbak en cardanas. De gangbare techniek was in 1906 nog de aandrijfketting. De afneembare velgen voor de achterwielen zouden van doorslaggevend belang blijken voor het verloop van de wedstrijd. In plaats van de rubberen resten met een mes moeizaam van de velgen te krabben, vervingen Ferenc Szisz en zijn bijrijder de volledige houten wielen in nauwelijks vier minuten.

Ook de race-afstand verschilde sterk van het huidige Grand Prix-formaat. Bij de Grote Prijs van Frankrijk 1906 moesten de deelnemers in twee dagen 1.248 km afleggen. In 2016 duurt een Formule 1-wedstrijd hoogstens twee uur over een afstand van maximaal 305 kilometer.

Bij temperaturen van meer dan 40 graden Celsius mondde de eerste Grand Prix uit in een ware hitteslag. Renault-rijder Szisz bleef de extreme omstandigheden de baas met een materiaalsparende rijstijl. Bovendien wist hij bij de bandenwissel perfect de voordelen van zijn wagen uit te spelen. Resultaat: na 12:14.07 uur reed hij met grote voorsprong over de eindstreep, 32 minuten voor de tweede in de rangschikking. Zo won Renault de eerste Grand Prix in de geschiedenis.